04/19/2024
Strona główna Artykuły Sprzedam Download Kontakt Linki Galeria zdjęć
 
Logowanie
Nazwa użytkownika

Hasło



Nie masz jeszcze konta?
Zarejestruj się

Nie możesz się zalogować?
Poproś o nowe hasło

Ostatnie artykuły
Nowe fabryki na Pradze
Bogini Wolności
Sztuczna kość słonio...
Będzie kolej konna w...
Cukrownia "Józefów"...

Aktualnie online
Gości online: 1

Użytkowników online: 0

Łącznie użytkowników: 1
Najnowszy użytkownik: electroinfo

Nawigacja
Artykuły » Samochody osobowe » UAZ 469B
UAZ 469B

widok ogólny

Stanowił podstawowe wyposażenie wojska w Układzie Warszawskim, ale do dziś można go spotkać niemal na każdym kontynencie. Choć produkcję UAZ-a zakończono w 2007 r., w Polsce nadal można kupić nowy egzemplarz

Jest następcą GAZ-a 69, a jego produkcję rozpoczęto przed 44 laty. UAZ-a 469 początkowo wytwarzano wyłącznie dla wojska, od 1972 r. z taśmy zjeżdżały też cywilne wersje (469B). W 1980 r. rozpoczęto jego modernizację, a pięć lat później zmieniono nazwę na 31512. Produkcję wersji cywilnych zakończono w 2007 r., ale... do dziś fabrykę w Uljanowsku opuszczają jeszcze krótkie serie dla wojska.

UAZ-a coraz rzadziej można było zobaczyć na ulicy, wciąż przypominały mi o nim filmy z Jamesem Bondem czy relacje telewizyjne z wojny w Afganistanie.

Jednak UAZ nie tylko pełnił służbę w wojsku i milicji. Przez lata stanowił wyposażenie straży granicznej i pożarnej, był także wykorzystywany z dużym powodzeniem przez energetyków, geodetów i myśliwych. W czasach komuny „radziecki dżip” był jedyną dostępną oficjalnie terenówką (zachodnie auta trzeba było kupować za dewizy), która sprawdzała się wszędzie tam, gdzie nie można było dojechać osobówką.

I choć po 1990 roku import aut był niczym nieograniczony, UAZ 469B (31512) nadal cieszył się dużym zainteresowaniem, i to nie tylko wśród kolekcjonerów... Żeby zdobyć wiedzę na jego temat, udałem się do podpoznańskiego Wysogotowa, gdzie swą siedzibę ma firma Tarmot 4x4, jeden z największych od lat importerów części do UAZ-ów, a także warsztat naprawiający i montujący do dziś na nowych częściach popularne rosyjskie terenówki...

wnetrzeTak, tak, to nie pomyłka! Mimo że produkcję UAZ-a oficjalnie zakończono przed 8 laty, w Polsce nadal można kupić nowe egzemplarze. Składający zamówienie muszą tylko wybrać: rodzaj zabudowy (z plandeką lub metalowa), silnik – do wyboru benzynowe produkcji rosyjskiej 2.4 (oryginalny), 2.9 (UAZ, Wołga), 2.7 16V (Hunter) lub wysokoprężne polskie, z Andrychowa, o pojemności 2,5 litra (wolnossący, doładowany, turbo z intercoolerem) bądź rosyjski 2.2 – skrzynię biegów i reduktor (po 3 rodzaje) oraz typy mostów (klasyczne, hipoidalne lub tzw. afgany).

Za budowę nowego auta w podstawowej wersji zapłacicie wówczas ok. 50 000 zł. Żeby zwiększyć komfort użytkowania, warto zamówić wspomaganie układów hamulcowego (490 zł) i kierowniczego (2900 zł). Po co jednak wydawać ponad 50 000 zł na budowę przestarzałego konstrukcyjnie UAZ-a, skoro za tę kwotę można kupić o wiele nowocześniejszą zachodnią lub japońską używaną terenówkę? I tu specjaliści z Tarmotu 4x4 nas zaskoczyli! Ich klientami są nie tylko kolekcjonerzy klasyków, militariów lub radzieckiej motoryzacji, lecz także osoby, które twierdzą, że żadne inne auto nie ma takich właściwości w tej cenie.

Większość posiadaczy UAZ-ów w Polsce to jednak ludzie z niewielkim budżetem, którzy kupują swoje auta za kilka tysięcy złotych w przekonaniu, że niski koszt części i prosta budowa pozwolą je tanio remontować w przydomowym warsztacie. Ta grupa jest najliczniejsza, przy czym – jak przyznają specjaliści z Tarmotu 4x4 – to właśnie te osoby więcej czasu spędzają pod UAZ-em niż za jego kierownicą. Często bowiem zdarza się, że pojazdy takie mają już za sobą mnóstwo przeróbek na nieoryginalnych częściach (np. z Żuka) lub są zwyczajnie poskładane z kilku.

wnętrzeKupujący takiego UAZ-a do renowacji po demontażu przekonują się, że ok. 70 proc. części nadaje się do wymiany, a koszt remontu kilkakrotnie przewyższa ich oczekiwania. Problem dotyczy najczęściej nadwozia – największą bolączką jest wszechobecna korozja. Żeby ją ograniczyć, podpoznański warsztat podczas kompletowania nowego auta nie tylko zabezpiecza je antykorozyjnie, lecz także zmienia większość połączeń gwintowych na śruby ocynkowane lub chromowane. Stosuje też wzmocnione gumowe przewody w układzie chłodzenia (z podwójnym włóknem) oraz wyciszenie komory silnika za pomocą specjalnych mat.

UAZ 469B - plusy i minusy

Mało skomplikowana budowa czy też wykonany remont generalny wcale nie gwarantują bezawaryjnej eksploatacji. Dużo zależy od jakości zastosowanych części zamiennych, sposobu ich wymiany oraz liczby przeróbek wykonanych przez poprzedniego właściciela.

Użytkownik UAZ-a będzie musiał zadbać o: regulację gaźnika i szczęk hamulcowych, smarowanie elementów zawieszenia, stan przewodów gumowych  i elektrycznych .

wnętrzeZ jednej strony UAZ 469B ma bardzo wydajne ogrzewanie, z drugiej – nawet po krótkim postoju wnętrze szybko się wychładza. Standardem w silniku 2.4 są wycieki oleju (uszczelniany sznurkiem łojowym). Już podstawowe wersje zapewniają dobrą dzielność terenową (dołączany napęd, reduktor, terenowe opony).

UAZ 469B - części zamienne

U dystrybutora części można kupić niemal wszystkie nowe elementy. Są raczej tanie, ale nie zawsze, poniżej przykłady: gaźnik – 440 zł, nieuzbrojona głowica – 970 zł, koło zamachowe kpl. – 470 zł, pierścienie tłokowe kpl. – 93 zł, miska olejowa – 135 zł, uszczelka głowicy – 18 zł, silnik 2.4 – 8400 zł, zbiornik paliwa – 480 zł, chłodnica – 690 zł, pasek klinowy – 15 zł, pompa wody – 320 zł, końcówka drążka kierowniczego – 39 zł, krzyżak wału – 37 zł, półoś napędowa – 470 zł, rama – 3400 zł, błotnik przedni – 310 zł, zderzak – 85 zł. W internecie  również nie brakuje nowych i używanych części zamiennych, choć są wyjątki.

Znalezione w sieci ... Obrazy newsów: ei.gif

Oceny
Tylko zarejestrowani użytkownicy mogą oceniać zawartość strony
Zaloguj się lub zarejestruj, żeby móc zagłosować.

Brak ocen. Może czas dodać swoją?
Przetłumacz stronę


424,838 unikalne wizyty
Electro-Info Niebieska
E-I Electro-Info
Powered by PHP-Fusion copyright © 2002 - 2024 by Nick Jones.
Released as free software without warranties under GNU Affero GPL v3.