04/25/2024
Strona główna Artykuły Sprzedam Download Kontakt Linki Galeria zdjęć
 
Logowanie
Nazwa użytkownika

Hasło



Nie masz jeszcze konta?
Zarejestruj się

Nie możesz się zalogować?
Poproś o nowe hasło

Ostatnie artykuły
Nowe fabryki na Pradze
Bogini Wolności
Sztuczna kość słonio...
Będzie kolej konna w...
Cukrownia "Józefów"...

Aktualnie online
Gości online: 1

Użytkowników online: 0

Łącznie użytkowników: 1
Najnowszy użytkownik: electroinfo

Nawigacja
Artykuły » Samochody ciężarowe » Sanacyjna gwiazda PRL-u - historia stara
Sanacyjna gwiazda PRL-u - historia stara

 

JAK POWSTAŁ STAR
PZInż713O konieczności zbudowania polskiej ciężarówki o nośności 3,5 tony pomyślano już w latach 30. XX w. W Państwowych Zakładach Inżynierii w 1938 r. powstały prototypy samochodów PZInż. 703, a potem 713. Ich opływową kabinę zaprojektował Stanisław Panczakie-wicz, a przy konstrukcji pracowali m.in. Mieczysław Dębicki oraz Jan i Jerzy Wernerowie. Wybuch wojny nie pozwolił na dokończenie prac nad tym pojazdem, ale ci inżynierowie oraz Zygmunt Okołów, Zdzisław Rytel i Aleksander Rummel stanowili trzon załogi Centralnego Biura Badań i Konstrukcji Przemysłu Motoryzacyjnego, które powstało w 1946 roku w Łodzi. Rummelowi powierzono zorganizowanie Zakładu Doświadczalnego w Ursusie, gdzie już dwa lata później powstały prototypy Stara 20. Spotykając się w zrujnowanej Warszawie, w kawiarence u zbiegu ulic Hożej i Marszałkowskiej, snuli plany wznowienia prac nad polską ciężarówką. Ich pomysł trafił na podatny grunt, bo Polska potrzebowała przede wszystkim ciężarówek. Jan Werner stworzył zespół konstrukcji silnika, Jerzy Werner zajął się podwoziem, a Mieczysław Dębicki, jako autor koncepcji, sprawował nadzór nad całością.Ich powojenna konstrukcja, przy zachowaniu ładowności 3,5 tony, była znacznie krótsza i nieco węższa od przygotowywanego na potrzeby armii wozu PZInż. 713, a napędzał ją silnik cztero-, a nie sześcio-cylindrowy. Zasadnicze parametry pojazdu, łącznie ze stylizacją kabiny zaprojektowanej przez Pancza-kiewicza, jednak zachowano. Pracę nad prototypami zaczęto jesienią 1946 r., a w czerwcu 1948 r. pierwsze z nich przeszły wstępne próby. Pojazd nazwano Star 20, bo miał być wytwarzany w Starachowicach, i zaczęto od serii 20 prototypów.

Pierwsze cięzarówki

 

wytwarzany w Starachowicach, i zaczęto od serii 20 prototypów.

15 grudnia 1948 roku ciężarówki wyruszyły z Ursusa do Warszawy, aby zaprezentować się uczestnikom Kongresu Zjednoczeniowego PPR i PPS, który powołał PZPR.

Źródło : czasopismo z okresu PRL-u.

Star 20 skrzyniowy


 

 

 


Oceny
Tylko zarejestrowani użytkownicy mogą oceniać zawartość strony
Zaloguj się lub zarejestruj, żeby móc zagłosować.

Brak ocen. Może czas dodać swoją?
Przetłumacz stronę


425,315 unikalne wizyty
Electro-Info Niebieska
E-I Electro-Info
Powered by PHP-Fusion copyright © 2002 - 2024 by Nick Jones.
Released as free software without warranties under GNU Affero GPL v3.