03/28/2024
Strona główna Artykuły Sprzedam Download Kontakt Linki Galeria zdjęć
 
Logowanie
Nazwa użytkownika

Hasło



Nie masz jeszcze konta?
Zarejestruj się

Nie możesz się zalogować?
Poproś o nowe hasło

Ostatnie artykuły
Nowe fabryki na Pradze
Bogini Wolności
Sztuczna kość słonio...
Będzie kolej konna w...
Cukrownia "Józefów"...

Aktualnie online
Gości online: 1

Użytkowników online: 0

Łącznie użytkowników: 1
Najnowszy użytkownik: electroinfo

Nawigacja
Artykuły » Samochody ciężarowe
Artykuły: Samochody ciężarowe
Autobus w 120 dni

Star Jot-55W nocy z 4 na 5 maja 1955 r.
w Zakładach Budowy Nadwozi trwały prace wykończeniowe przy nowym polskim autobusie, który być może miałby być tam produkowany, jeśli pomyślnie przeszedłby testy. Byt to pierwszy powojenny polski autobus pasażerski do komunikacji międzymiastowej i turystycznej. Nazywał się Star Jot-55. Zbudowano go na takim samym starowskim podwoziu, jak autobusy Star 51 i 52, które powstały w Sanoku.


Ciężarówka z Ursusa

ursus_aW 1923 roku Ministerstwo Spraw Wojskowych rozpisało przetarg na dostawy dla wojska samochodów ciężarowych i półciężarowych. W przetargu mógł uczestniczyć każdy krajowy wytwórca, zobowiązujący się do uruchomienia w posiadanej fabryce produkcji zgłoszonego samochodu Zgodnie z regulaminem odbył się rajd sprawnościowy. Zwycięzcą i to w obu kategoriach były samochody De Dion-Bouton, lecz produkcję powierzono Zakładom Mechanicznym „Ursus"SA,  które zgłosiły włoskie samochody SPA 25C Polonia. Podobno w ten sposób chciano odzyskać część pożyczki (wypłaconej ze Skarbu Państwa w 1921 roku na budowę fabryki i roztrwonionej przez zarząd zakładów), sam zaś rajd był fikcją ...


DŹWIG HP3 na podwoziu STAR 20
W Starze 20 zastosowano sześciocylind'owy, benzynowy silnik S42, o pojemności 4,188 litra Rozwijał moc 85 koni mechanicznych Samochód w wersji z dźwigiem miał masę 7000 kg Rozwijał prędkość do 85 km/h, zużywając 26 litrów paliwa na 10C kilometrów, ale w nośniku dźwigu HP3 prędkość maksymalną ograniczono do 40km/h Star 20. a potem jego ulepszona wersja Star 21, stanowiły bazę do produkowania wielu odmian nadwoziowych....

Sanacyjna gwiazda PRL-u - historia stara

JAK POWSTAŁ STAR
PZInż713O konieczności zbudowania polskiej ciężarówki o nośności 3,5 tony pomyślano już w latach 30. XX w. W Państwowych Zakładach Inżynierii w 1938 r. powstały prototypy samochodów PZInż. 703, a potem 713. Ich opływową kabinę zaprojektował Stanisław Panczakie-wicz, a przy konstrukcji pracowali m.in. Mieczysław Dębicki oraz Jan i Jerzy Wernerowie. Wybuch wojny nie pozwolił na dokończenie prac nad tym pojazdem.....


star 20
Ciężarówce nadano nazwę Star 20. W czasie produkcji konstrukcja była dostosowywana do licznych ograniczeń materiałowych i technologicznych. W grudniu 1948 roku pierwszych pięć Starów pokazano publicznie przed gmachem Politechniki Warszawskiej. Do końca roku 1951 wyprodukowano już około 3 tysiące Starów. Kabiny typu wagonowego, oznaczane symbolem N20 były produkowane w kieleckiej SHL. Wobec zwiększającego się zapotrzebowania na ciężarówki w Starachowicach rozpoczęto produkcję kabin uproszczonych, oznaczonych jako N23. Odtąd były stosowane alternatywnie aż po Stara 25.

Star 20 skrzyniowy
Po II wojnie światowej w Polsce eksploatowano samochody „zdobyczne”, pochodzące z demobilu, oraz z darów zagranicznych. W celu ujednolicenia bazy transportowej w roku 1946 utworzono Centralne Biuro Badań i Konstrukcji Przemysły Motoryzacyjnego w Łodzi. Bazę załogi stanowili pracownicy przedwojennych Państwowych Zakładów Inżynierii jak wiadomo wówczas opracowywali ciężarówkę PZInż.703....

star 28
Rodzina ciężarówek, rozwijana od Stara 20 po Stara 27, na początku lat 60-tych stanowiła już konstrukcję stosunkowo przestarzałą. Dotyczyło to głównie rodzaju stosowanego paliwa i ich ładowności. Podjęto decyzję opracowania pojazdu, napędzanego silnikiem wysokoprężnym, o docelowym oznaczeniu Star 200. W roku 1964 zdecydowano o budowie pojazdu przejściowego - tak na deskach projektantów pojawiła się konstrukcja Starów 28 i 29. Zewnętrznie niczym się od siebie nie różniły - Stara 28 wyposażono w silnik wysokoprężny o mocy 100 KM

Straż na starze 20
Ochrona przeciwpożarowa w powojennej Polsce posługiwała się pojazdami nawet z demobilu, dopiero dar UNRRA w postaci podwozi Bedford OLBZ zapoczątkował .....
Przetłumacz stronę


422,472 unikalne wizyty
Electro-Info Niebieska
E-I Electro-Info
Powered by PHP-Fusion copyright © 2002 - 2024 by Nick Jones.
Released as free software without warranties under GNU Affero GPL v3.