Cookie Control - Electro-info Elektronika samochodowa Informatyka programowanie,vebasta Starachowice wykorzystuje cookies do przechowywania informacji na twoim komputerze. [Przeczytaj informacje o używanych przez nas Cookies].
Kliknij przycisk Akceptuj Cookies, aby zaakceptować Cookies.
Rodzina ciężarówek, rozwijana od Stara 20 po Stara 27, na początku lat 60-tych stanowiła już konstrukcję stosunkowo przestarzałą. Dotyczyło to głównie rodzaju stosowanego paliwa i ich ładowności. Podjęto decyzję opracowania pojazdu, napędzanego silnikiem wysokoprężnym, o docelowym oznaczeniu Star 200. W roku 1964 zdecydowano o budowie pojazdu przejściowego - tak na deskach projektantów pojawiła się konstrukcja Starów 28 i 29. Zewnętrznie niczym się od siebie nie różniły - Stara 28 wyposażono w silnik wysokoprężny o mocy 100 KM, Stara 29 w benzynowy 105 KM. Zastosowano w nich nowoczesną kabinę, której projekt zakupiono we francuskiej firmie Chausson.
Potwierdziło się znane powiedzenie, że najtrwalsze są prowizorki. Stary 28/29 miały być konstrukcją chwilową, przejściową - jednak produkowano je przez wiele lat, stosowano na nich najprzeróżniejsze nadwozia, przez co stały się najpopularniejszymi samochodami ciężarowymi na naszych drogach. Co ciekawe - w pojazdach z nadwoziami GPr 1500 (gaśniczy proszkowy) oraz Hydromil 1 (dla milicji, również eksport do NRD) stosowano wyłącznie podwozia Star 29, a więc z silnikami benzynowymi. Samochody z silnikami wysokoprężnymi kierowcy i mechanicy obdarzyli przezwiskiem „gruźlik”, a to ze względu na dość charakterystyczne odgłosy przy ich uruchamianiu.
Dziś te ciężarówki stały się już „rodzynkami” na naszych drogach. Wyparły je nie tylko nowsze Stary 200, ale przede wszystkim sprowadzane masowo z Zachodu samochody nowe i używane, oraz te produkowane w Starachowicach już jako MAN.
Napisane przez electroinfo
dnia 08/18/2013
795 czytań ·
Oceny
Tylko zarejestrowani użytkownicy mogą oceniać zawartość strony Zaloguj się lub zarejestruj, żeby móc zagłosować.