
Stal 158 SA-1 to polski furgon elektryczny produkowany przez Hutę Stalowa Wola od 1959 roku. Był to jeden z pionierskich pojazdów elektrycznych w Polsce i jest uznawany za polski krok w stronę elektromobilności. Pojazd ten powstał na bazie produkowanych w Hucie Stalowa Wola wózków akumulatorowych i przypominał wyglądem ówczesny samochód ciężarowy Star 20. Charakterystyka i dane techniczne (Stal 158 SA-1) Cecha Wartość/Opis Typ pojazdu Furgon elektryczny małej ładowności Producent Huta Stalowa Wola Lata produkcji Od 1959 (wyprodukowano ok. 150 egzemplarzy) Liczba miejsc 2 (kierowca i pasażer) Ładowność (Nośność) Ok. 800 kg Masa własna (Masa pojazdu) Ok. 1500 kg (lub 1900-2336 kg w zależności od źródła) Silnik Elektryczny, prądu stałego (typ PZS Pa-54) Moc silnika Ciągła: ok. 3,6 kW (4,9 KM); Maksymalna (godzinowa): ok. 7,5 kW (10,2 KM) Akumulatory Kwasowe (prawdopodobnie kwasowo-ołowiowe, np. Tz-225/6) Energia akumulatorów Nominalnie ok. 19,2 kWh (240 Ah, 80 V) Prędkość maksymalna Z obciążeniem: 25 km/h / Bez obciążenia: 30 km/h Zasięg na ładowaniu Z obciążeniem: ok. 80 km / Bez obciążenia: ok. 100 km Skrzynia ładunkowa Wymiary ok. 2340×1500 mm Regulacja prędkości Płynna, za pomocą rozrusznika (rezystora regulowanego) Dodatkowe informacje: Kabina: Dwuosobowa, całkowicie metalowa, zamknięta. Wariant spalinowy: Huta Stalowa Wola opracowała również wariant tego pojazdu z silnikiem spalinowym, oznaczony jako Stal 158 SB-1, wyposażony w dwusuwowy silnik z Syreny.
Cena: W 1959 roku Stal 158 SA-1 kosztował 75 tys. zł. |