Cookie Control - Electro-info Elektronika samochodowa Informatyka programowanie,vebasta Starachowice wykorzystuje cookies do przechowywania informacji na twoim komputerze. [Przeczytaj informacje o używanych przez nas Cookies].
Kliknij przycisk Akceptuj Cookies, aby zaakceptować Cookies.
W każdym samochodzie oprócz świateł kierunkowskazów powinny być zainstalowane światła awaryjne, które załącza się w przypadku awarii pojazdów. Na rysunku przedstawiono prosty układ, w którym do standardowego przerywacza kierunkowskazów dodano przerywacz świateł awaryjnych PU-1 o mocy znamionowej 2x21 W + 3 W, produkcji Spółdzielni Rzemieślniczej Specjalistycznej Elektryków w Warszawie. Do zasilania świateł kierunkowskazów służy wyłącznik zapłonu Sz. Dzięki połączeniu styku 30 ze sty kiem 15/54 w stacyjce samochodu pojawia się napięcie na zacisku „+” przerywacza kierunkowskazów. Przełącznik kierunkowskazów załącza lampy z prawej lub lewej strony samochodu oraz lampkę kontrolną. Po załączeniu świateł awaryjnych układ jest zasilany bezpośrednio z „+" akumulatora i działa przy wyjętym kluczyku zapłonu. Po naciśnięciu łącznika świateł awaryjnych zostaje odłączony obwód przerywacza kierunkowskazów, a załączony obwód świateł awaryjnych. Załączenie świateł awaryjnych jest sygnalizowane lampką kontrolną umieszczoną wewnątrz łącznika.
W celu zamontowania przerywacza świateł awaryjnych, np. w samochodzie „Fiat 126p”, należy:
Przerywacz PU-1 zamocować uchwytem do śruby mocującej zamek pokrywy bagażnika. Położenie przerywacza PU-1 należy ustalić doświadczalnie z uwzględnieniem możliwości swobodnego otwierania się klapki układu zimnego powietrza pobieranego z bagażnika.
Zainstalować łącznik świateł awaryjnych na tablicy przełączników.
Przewodami o przekroju 1,5 mm2 z końcówkami konektorowymi dokonać połączeń jak na schemacie (wg linii oznaczonych kolorem czerwonym).
Zaleca się stosowanie do połączenia przewodów z przerywaczem PU-1 specjalnej podstawki trójstykowej, takiej samej, jaka jest stosowana w fabrycznym przerywaczu kierunkowskazów. Umożliwi to w przypadku uszkodzenia przerywacza kierunkowskazów przełożenie przerywacza PU-1 na jego miejsce i kontynuowanie dalszej jazdy; wówczas jednak światła awaryjne są niesprawne. Połączenia łącznika świateł awaryjnych z wiązką przewodów należy dokonać poprzez kostkę taką samą, jak fabryczna (np. od łącznika świateł oświetlenia pojazdu). Wiązkę przewodów do łącznika świateł awaryjnych należy doprowadzić przez otwór 0 10 mm wywiercony w osłonie zespołu przełączników. W razie braku takiej kostki można złącza konektorowe przyłączyć bezpośrednio do wyprowadzeń nożowych łącznika. Łącznik świateł awaryjnych łączy się z masą lampki kontrolnej przewodem, który dołącza się do miejsca połączenia uchwytu przerywacza PU-1 ze śrubą zamka pokrywy bagażnika. Po zakończeniu montażu należy przeprowadzić próbę działania świateł kierunkowskazów oraz świateł awaryjnych.