06/28/2025
Strona główna Artykuły Sprzedam Download Kontakt Linki Galeria zdjęć
 
Logowanie
Nazwa użytkownika

Hasło



Nie masz jeszcze konta?
Zarejestruj się

Nie możesz się zalogować?
Poproś o nowe hasło

Ostatnie artykuły
Nowe fabryki na Pradze
Bogini Wolności
Sztuczna kość słonio...
Będzie kolej konna w...
Cukrownia "Józefów"...

Aktualnie online
Gości online: 1

Użytkowników online: 0

Łącznie użytkowników: 1
Najnowszy użytkownik: electroinfo

Nawigacja
Artykuły » elektryka i elektronika samochodowa » Światła kierunkowskazów i awaryjne
Światła kierunkowskazów i awaryjne


W każdym samochodzie oprócz świateł kierunkowskazów powinny być zainsta­lowane światła awaryjne, które załącza się w przypadku awarii pojazdów. Na ry­sunku przedstawiono prosty układ, w któ­rym do standardowego przerywacza kie­runkowskazów dodano przerywacz świa­teł awaryjnych PU-1 o mocy znamiono­wej 2x21 W + 3 W, produkcji Spółdzielni Rzemieślniczej Specjalistycznej Elektry­ków w Warszawie. Do zasilania świateł kierunkowskazów służy wyłącznik zapło­nu Sz. Dzięki połączeniu styku 30 ze sty kiem 15/54 w stacyjce samochodu po­jawia się napięcie na zacisku „+” prze­rywacza kierunkowskazów. Przełącznik kierunkowskazów załącza lampy z pra­wej lub lewej strony samochodu oraz lampkę kontrolną. Po załączeniu świateł awaryjnych układ jest zasilany bezpo­średnio z „+" akumulatora i działa przy wyjętym kluczyku zapłonu. Po naciśnię­ciu łącznika świateł awaryjnych zostaje odłączony obwód przerywacza kierun­kowskazów, a załączony obwód świateł awaryjnych. Załączenie świateł awaryj­nych jest sygnalizowane lampką kontrol­ną umieszczoną wewnątrz łącznika.
W celu zamontowania przerywacza świa­teł awaryjnych, np. w samochodzie „Fiat 126p”, należy:
Przerywacz PU-1 zamocować uchwy­tem do śruby mocującej zamek pokrywy bagażnika. Położenie przerywacza PU-1 należy ustalić doświadczalnie z uwzglę­dnieniem możliwości swobodnego otwie­rania się klapki układu zimnego powie­trza pobieranego z bagażnika.
Zainstalować łącznik świateł awaryj­nych na tablicy przełączników.
Przewodami o przekroju 1,5 mm2 z końcówkami konektorowymi dokonać połączeń jak na schemacie (wg linii oznaczonych kolorem czerwonym).
Zaleca się stosowanie do połączenia przewodów z przerywaczem PU-1 spe­cjalnej podstawki trójstykowej, takiej sa­mej, jaka jest stosowana w fabrycznym przerywaczu kierunkowskazów. Umożliwi to w przypadku uszkodzenia przerywa­cza kierunkowskazów przełożenie prze­rywacza PU-1 na jego miejsce i konty­nuowanie dalszej jazdy; wówczas jednak światła awaryjne są niesprawne. Połą­czenia łącznika świateł awaryjnych z wiązką przewodów należy dokonać po­przez kostkę taką samą, jak fabryczna (np. od łącznika świateł oświetlenia po­jazdu). Wiązkę przewodów do łącznika świateł awaryjnych należy doprowadzić przez otwór 0 10 mm wywiercony w os­łonie zespołu przełączników. W razie braku takiej kostki można złącza konektorowe przyłączyć bezpośrednio do wy­prowadzeń nożowych łącznika. Łącznik świateł awaryjnych łączy się z masą lampki kontrolnej przewodem, który do­łącza się do miejsca połączenia uchwytu przerywacza PU-1 ze śrubą zamka pok­rywy bagażnika. Po zakończeniu monta­żu należy przeprowadzić próbę działania świateł kierunkowskazów oraz świateł awaryjnych.

Spis części

Przerywacz uniwersalny PU-1
1 szt.
Łącznik świateł awaryjnych

z kontrolką
1 szt.
Podstawka trójstykowa pod

przerywacz
1 szt.
Kostka przejściowa 8-stykowa
1 szt.
Końcówka nasadowa

konektorowa
13 szt.
Końcówka oczkowa
1 szt.
Przewód 01,5 mm2
4 m.

źródło ZS 6/87
Oceny
Tylko zarejestrowani użytkownicy mogą oceniać zawartość strony
Zaloguj się lub zarejestruj, żeby móc zagłosować.

Brak ocen. Może czas dodać swoją?
Przetłumacz stronę


466,660 unikalne wizyty
Electro-Info Niebieska
E-I Electro-Info
Powered by PHP-Fusion copyright © 2002 - 2025 by Nick Jones.
Released as free software without warranties under GNU Affero GPL v3.