Cookie Control - Electro-info Elektronika samochodowa Informatyka programowanie,vebasta Starachowice wykorzystuje cookies do przechowywania informacji na twoim komputerze. [Przeczytaj informacje o używanych przez nas Cookies].
Kliknij przycisk Akceptuj Cookies, aby zaakceptować Cookies.
ALARM DO SAMOCHODU
Nasilające się kradzieże samochodów i ich podzespołów skłaniają użytkowników pojazdów do instalowania w nich różnego rodzaju systemów alarmowych. Mogą one być bardzo skomplikowane i drogie, ale także proste i tanie. Takiego prostego urządzenia dotyczy niniejszy opis. Składa się ono z niewielu części i dlatego może być wykonane przez niezaawansowanych elektroników do własnego pojazdu. Urządzenie prototypowe, zainstalowane jest w małym fiacie i od kilku miesięcy czuwa nad nim. Zapewne osoby niepowołane również czytają „Młodego Technika", dlatego opis dotyczyć będzie działania i konstrukcji urządzenia, natomiast sposób montażu w samochodzie pozostawiamy inwencji Czytelników.
Schemat ideowy przedstawiony jest na rysunku 1. Jest to urządzenie bezwładnościowe, czyli takie, które uruchamia alarm po poruszeniu auta. Działanie oparte jest na wykorzystaniu zjawiska samopodtrzymania przekaźnika pobudzonego Impulsowym, jednostkowym przebiegiem prądowym. Aby czas podtrzymania (czas alarmu) ograniczyć, współpracuje on z układem czasowym. Zasada działania
Z chwilą włączenia zasilania włącznikiem „W", rozbłyska na chwilę dioda LED, sygnalizując stan czuwania. Przez zestyki przekaźnika 6 i 5, LED i rezystor Ri ograniczający prąd, ładuje się kondensator Ci do wartości 12 V, Napięcie istniejące na kondensatorze, poprzez rezystor Rj, polaryzuje tranzystory w kierunku przewodzenia. Prąd jednak nie płynie przez nie, ponieważ zestyki przekaźnika „11" i „9" są rozwarte. Zachwianie równowagi wahadła i uderzenie o obejmę, powoduje krótki przepływ prądu przez cewkę przekaźnika i przyciągnięcie kotwicy. Zwierają się zestyki 11 i 9 oraz 6 i 7 - przekaźnik jest w stanie samopodtrzymania i dalsze ruchy wahadła nie wpływają na działanie układu. Włącza się sygnał alarmowy i trwa do momentu rozładowania kondensatora C1. Tranzystory stopniowo przechodzą w stan zaporowy, aż w końcu prąd płynący przez tranzystory,jest mniejszy od prądu podtrzymania przekaźnika. Zestyki wracają do położenia spoczynkowego i urządzenie ponownie znajduje się w stanie czuwania. Z danymi jak na schemacie, alarm trwa 35 sekund. Czas alarmu można regulować poprzez zmianę pojemności Ci. Dla pojemności 100 mikrofaradów, alarm trwa 70 sekund. Konstrukcja
W urządzeniu modelowym pracuje przekaźnik R15 z o-krągłym cokołem. Może być zastosowany każdy Inny na napięcie 12 V i o prądzie styków przynajmniej 5 A. Płytka drukowana (rysunek 2) ma wymjary 25 na 60 mm i jest przymocowana do obudowy przekaźnika. Wahadło i obejma wykonane są z chromowanej szprychy rowerowej. Wahadełko połączone jest elektrycznie z „zimnym" biegunem cewki przekaźnika, natomiast obejma z konstrukcją samochodu. Ważne, aby elementy te były wykonane z drutu nierdzewnego. Drugi sygnał samochodowy, zainstalowany w niedostępnym miejscu jest źródłem dźwięku alarmowego. źródło mt 1/91 dodał electroinfo
Napisane przez electroinfo
dnia 01/15/2012
5851 czytań ·
Oceny
Tylko zarejestrowani użytkownicy mogą oceniać zawartość strony Zaloguj się lub zarejestruj, żeby móc zagłosować.