10/25/2014
Strona główna Sprzedam Download Linki Galeria zdjęć
 
Nawigacja

Ostatnie artykuły
DANA
MONIKA
MAGDA
ANIA
ELTRA 50

Aktualnie online
Gości online: 1

Użytkowników online: 0

Łącznie użytkowników: 1
Najnowszy użytkownik: electroinfo

Prognoza pogody
Ostatnie Obrazy

Lubię to



Logowanie
Nazwa użytkownika

Hasło



Nie masz jeszcze konta?
Zarejestruj się

Nie możesz się zalogować?
Poproś o nowe hasło

Nawigacja
Artykuły » Zrób to sam » Prostownik LELEK
Prostownik LELEK
W artykule opisano prostownik „Lelek”, przeznaczony do ładowania akumulatorów ołowiowych o napięciu znamionowym 12 V. Prostownik umożliwia ładowanie akumulatorów bez kontrolowania i jest odporny na zwieranie wyjścia oraz na odwrotne dołączenie akumulatora. Schemat prostownika został oprać vany w Zakładach Wytwórczych „Grupa Techniczna — Urania”

Dane techniczne

Znamionowe napięcie ładowanego akumulatora: 12 V

Prąd ładowania przy napięciu sieci 220 V:

— dla początkowej fazy ładowania ok. 5 A

— dla końcowej fazy ładowania ok. 3 A Prąd konserwujący (dla akumulatorów sprawnych technicznie): 0,5 A Końcowe napięcie ładowania (wyłączenie Ź2): 14,4

±0,1 V

Wyjście niskonapięciowe do zasilania urządzeń małej mocy: 24 V/50

Hz/75 VA

Pobór prądu: 0,4 A

Schemat elektryczny prostownika przedstawiono na rys. 1.

Funkcję elementu regulującego prąd ładowania spełnia tyrystor Ty. Tyrystor jest sterowany układem utworzonym z tranzystorów T1-T4. Ten układ sterujący jest zasilany z ładowanego akumulatora. Jeżeli napięcie akumulatora jest zbyt niskie, tranzystory T1-T3 są w stanie zatkania, a tranzystor T4 przewodzi i włącza tyrystor Ty. Prąd bramki tyrystora jest ograniczony rezystorem R6 i żarówką Z2, która sygnalizuje ładowanie akumulatora.

Gdy napięcie na akumulatorze osiągnie

poziom 14,4 V tranzystor T1 przewodzi. Poziom napięcia, przy którym ten tranzystor zaczyna przewodzić, jest ustalony stabilizatorem D3 i dzielnikiem rezystorowym R7, R8. Prąd kolektora tranzystora T1 wysteruje tranzystory 12,13. Nasycony tranzystor T3 blokuje stopień wyjściowy z tranzystorem T4. Żarówka Ź2 przestaje świecić, a prąd ładowania maleje do wartości „prądu konserwującego”. Prąd ten zależy od pojemności oraz stanu technicznego akumulatora i przeważnie jest mniejszy od 0,5 A. Gdy żarówka Ź2 przestaje świecić, akumulator jest naładowany w 90% i dalsze ładowanie prądem konserwującym nie powinno być krótsze niż 2 h, co zapewnia całkowite naładowanie akumulatora bez szkodliwego przeładowania.

W wyniku zasilania układu sterującego zładowanego akumulatora uzyskano odporność na zwieranie przewodów wyjściowych oraz odporność na niewłaściwe dołączenie akumulatora. W obu tych wypadkach układ sterujący nie jest poprawnie zasilany i nie włączy tyrystora Ty, co zapobiega przepalaniu bezpieczników B1, B2 lub uszkodzeniu elementów prostownika.

Dołączenie prostownika do sieci energetycznej sygnalizuje świecenie żarówki Z1 (Sieć). Jeżeli po dołączeniu akumulatora do prostownika nadal świeci tylko żarówka Ź1, to polaryzacja akumulatora jest odwrotna. Przy poprawnym dołączeniu akumulatora świecą żarówki Ź1 (Sieć) i Ź2 (Ładowanie).

Prostownik „Lelek” można również wykorzystywać do pierwszego ładowania nowo zakupionego akumulatora. Akumulatory mogą być sprzedawane w trzech wersjach:

1. Akumulator napełniony elektrolitem (naładowany). Akumulator taki może być od razu użytkowany, ale ponieważ nie znany jest czas jego składowania, a więc i stopień rozładowania, celowe jest przeprowadzenie ładowania.

2. Akumulator suchy naładowany (sucho ładowany). Akumulator taki po napełnieniu elektrolitem o ciężarze właściwym 1,28 G/cm3 wymaga doładowania. Może to być zrobione przez zainstalowanie w samochodzie i przejechanie, określonej przez producenta akumulatora, liczby kilometrów lub przez doładowanie prostownikiem.

3. Akumulator suchy nie naładowany. Akumulator taki po napełnieniu elektrolitem o ciężarze właściwym 1,26 G/cm3 i po odczekaniu ok. 2 h. ładuje się prądem o natężeniu nie większym niż I = 0,05- Q20

gdzie: Q20 — pojemność znamionowa akumulatora.


Np. dla akumulatora 6SC45 o pojemności Q20 = 45 Ah prąd ładowania nie powinien być większy niż: I = 0,05-45 = 2,25 A. Wymagane natężnie prądu można uzyskać włączając szeregowo w obwód ładowania odpowiednio dobrany rezystor lub żarówkę ograniczającą prąd ładowania (rys. 2). Wykorzystując żarówkę świateł szosowych (12 V — 45/40 W), w której oba włókna żarzenia trzeba połączyć równolegle, można uzyskać prąd ładowania ok. 1,8 A. Dla omawianego przykładu czas ładowania powinien wynosić 50-^70 h. Jeżeli rozładowany akumulator (utrudniony lub niemożliwy rozruch silnika) dołączy się do prostownika i żarówka Ź2 (Ładowanie) szybko zgaśnie, np. po 1 h, to akumulator jest bardzo zasiarczony.


Trzeba go wymienić na nowy lub trzeba przeprowadzić odsiarczanie. Zasiarczenie jest wynikiem niewłaściwego użytkowania, np. nadmierne wyładowanie lub pozostawianie przez długi czas bez doładowania.

Prostownik „Lelek” można także wykorzystywać do zasilania odbiorników energii o napięciu zmiennym 24 V. Odbiornik taki dołącza się do zacisków ,,24 V~”, ale trzeba pamiętać, że moc odbiornika nie powinna być większa niż75 VA i w tym czasie nie można ładować akumulatora

źródło RE9/90
Komentarze
#1 | Replica Handbags dnia September 23 2014 08:57:34
Our website is dedicated to high end Designer Handbags. The forum is open to all fashionistas to join and discuss the Replica or Authentic Discount Designer Handbags. The main purpose is for us to share our personal shopping experience and so we "the buyers" could establish a credible list of reliable websites to purchase High Quality 7star Louis Vuitton handbags.
Dodaj komentarz
Nick:

Kod potwierdzający:
Kod potwierdzający


Przetłumacz stronę


55,006 unikalne wizyty
Electro-Info Niebieska
E-I Electro-Info
Powered by PHP-Fusion copyright © 2002 - 2014 by Nick Jones.
Released as free software without warranties under GNU Affero GPL v3.