06/28/2025
Strona główna Artykuły Sprzedam Download Kontakt Linki Galeria zdjęć
 
Logowanie
Nazwa użytkownika

Hasło



Nie masz jeszcze konta?
Zarejestruj się

Nie możesz się zalogować?
Poproś o nowe hasło

Ostatnie artykuły
Nowe fabryki na Pradze
Bogini Wolności
Sztuczna kość słonio...
Będzie kolej konna w...
Cukrownia "Józefów"...

Aktualnie online
Gości online: 1

Użytkowników online: 0

Łącznie użytkowników: 1
Najnowszy użytkownik: electroinfo

Nawigacja
Artykuły » Zrób to sam » Napęd wałka giętkiego
Napęd wałka giętkiego
Między silnik i wałek giętki włączony został napęd szybkościomierza od motocykla, co zwiększa dwukrotnie obroty wałka: wynika to z przełożenia napędu szybkościomierza.
Ponieważ mocowanie pancerza linki jest w tym przypadku inne niż w poprzednim opisie, gdzie użyta została linka od samochodu „Syrena” zastosowano tu linkę szybkościomierza od motocykla. Wpłynęło to jednocześnie na znaczne uproszczenie budowy urządzenia. Linka ta mocowana jest nie nakrętką jak poprzednio, lecz po wsunięciu jej w odpowiednie gniazdo zabezpieczona jest wkrętem.
Silnik jednofazowy o mocy 0,25 kW i 2750 obr./min. (rys. 1) został przykręcony do płyty (poz. 6) a następnie zamocowany na ramie z uchwytem wykonanej wg rys. 2. Wymiary ramy zostały podane jako orientacyjne i należy je dostosować do posiadanego silnika. Gumowe podkładki służą jako amortyzatory i powinny ograniczać nieco drgania wywołane pracą silnika.Napęd szybkościomierza wymaga małej przeróbki polegającej na wykonaniu wycięcia wg rys. 4 w miejscu i w sposób oznaczony na rysunku pogrubioną linią.Po wykonaniu tej przeróbki napęd mocuje się do wspornika (poz. 11) wykonanego z blachy stalowej grubości 3 mm wg rys. 3. Śrubę do zamocowania napędu na wsporniku wykonuje się wg rys. 5a lub 5b zależnie od możliwości wykonawczych.Do połączenia silnika z napędem potrzebne jest jeszcze sprzęgło (poz. 16), które zrobimy wg rys. 6. Jeżeli na osi silnika znajduje się kanałek na klin, powinniśmy także w sprzęgle zrobić odpowiedni kanałek dla umieszczenia klina. Nie jest to trudne, w otwór należy włożyć ciasno dopasowany pomocniczy kołek stalowy długości otworu i w miejscu styku wywiercić otwór < > średnicy równej szerokości kanałka. Po wybiciu kółka pomocniczego, za pomocą kwadratowego iglaka trzeba wypiłować odpowiedni kanałek.


Gwintowany otwór służy do dodatkowego zabezpieczenia sprzęgła przed spadaniem z osi silnika, choć nie jest to konieczne.Mając już przygotowane wszystkie części składamy je. Pierwszą czynnością będzie wywiercenie otworów w płycie (poz. 6) do połączenia z ramą, gdyż po zamocowaniu silnika byłoby to dosyć trudne.Po przykręceniu silnika do płyty i umieszczeniu na jego osi sprzęgła ustawiamy wspornik z napędem i w tej pozycji wiercimy otwory we wsporniku i płycie do wzajemnego ich połączenia śrubami. Należy przy tym zwrócić szczególną uwagę, aby osie silnika i napędu znajdowały się w jednej linii.Po całkowitym zmontowaniu wszystkich części możemy rozpocząć próby, sprawdzić kierunek obrotów napędu, który powinien być taki jak to oznaczono strzałką na rysunkach - w przeciwnym razie trzeba zmienić kierunek obrotów silnika.Jeżeli części zostały starannie zmontowane nie powinno być dodatkowych kłopotów i śmiało można zamocować wałek giętki do urządzenia.


źródło mt 3/84
Oceny
Tylko zarejestrowani użytkownicy mogą oceniać zawartość strony
Zaloguj się lub zarejestruj, żeby móc zagłosować.

Brak ocen. Może czas dodać swoją?
Przetłumacz stronę


466,634 unikalne wizyty
Electro-Info Niebieska
E-I Electro-Info
Powered by PHP-Fusion copyright © 2002 - 2025 by Nick Jones.
Released as free software without warranties under GNU Affero GPL v3.